Sztuczna inteligencja w branży nieruchomości
- 6 marca 2023
Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji od dawna wykorzystywane są w wielu
sektorach gospodarki. Z uwagi na fakt, iż rynek nieruchomości jest jedną z kluczowych gałęzi
gospodarki, wydaje się naturalne, że coraz częściej i tu możliwości SI będą wykorzystywane
do sprzedaży domów i mieszkań. Sztuczna inteligencja pozwala na analizę danych
nieruchomości, jest w stanie prowadzić automatyczne rozmowy z klientami oraz znacząco
przyspieszyć proces nabycia nieruchomości.
Wartość rynku nieruchomości a sztuczna inteligencja
Nie ulega wątpliwości, że branża nieruchomości jest jedną z najbardziej dynamicznie
rozwijających się dziedzin gospodarki. Mimo różnych kryzysów i zawirowań na rynkach
wciąż popyt na mieszkania i domy jest ogromny. Według szacunków rynek nieruchomości na
świecie wart jest obecnie około 200 bilionów dolarów, co sprawia, że jest to jedna z
najpotężniejszych struktur gospodarczych. W szeroko rozumianej branży nieruchomości
pracują setki tysięcy ludzi, których obowiązkiem jest nie tylko sprzedaż nieruchomości, ale
także przeprowadzenie całego procesu sprzedaży. To pośrednicy, architekci, pracownicy
budowlani czy eksperci nieruchomości, do których niemal o każdej porze dnia i nocy
zgłaszają się potencjalni klienci. To właśnie tym osobom pracującym każdego dnia na sukces
sektora nieruchomości pomaga w pracy sztuczna inteligencja. Dzięki wykorzystaniu SI,
zarówno pośrednicy, deweloperzy jak i inwestorzy mogą korzystać z bardziej efektywnych i
precyzyjnych rozwiązań, które ułatwiają proces nabywania i sprzedaży nieruchomości.
Czym jest sztuczna inteligencja?
To pojęcie, którym określane są techniki informatyczne pozwalające przełożyć na grunt
technologiczny myśli i działania ludzi. Określając wprost, sztuczna inteligencja to zdolność
maszyn do wykazywania ludzkich umiejętności takich jak rozumowanie, podejmowanie
decyzji, uczenie się czy planowanie. Narzędzia te są w stanie na podstawie wcześniejszych
czynności i działań dostosować swoje zachowanie do danej sytuacji. W ten sposób tworzone
są oprogramowania komputerowe, aplikacje i urządzenia, które pomagają w wielu sektorach
zawodowych usprawnić pracę w wielu branżach. Dzięki temu można nie tylko zaoszczędzić
czas i pieniądze. Najważniejszą zaletą korzystania z rozwiązań SI jest precyzyjne
dopasowanie zasobów rynkowych do oczekiwań klienta. W innych dziedzinach takich jak
m.in. medycyna sztuczna inteligencja wykorzystywana jest do dokładnego diagnozowania
pacjentów, wykonywania badań. W sektorze transportu można ją spotkać w postaci
asystentów głosowych wspomagających pracę tego sektora. W branży nieruchomości
sztuczna inteligencja pomaga analizować dane nieruchomości, prowadzić rozmowy z
klientami i przyspieszyć proces sprzedaży.
Sztuczna inteligencja w sektorze nieruchomości
Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji z powodzeniem wykorzystywane są w branży
nieruchomości. Dzięki temu osoby zawodowo związane z tym sektorem jak również klienci i
inwestorzy mogą korzystać z bardziej efektywnych i spersonalizowanych rozwiązań, które
przyspieszają proces sprzedaży. Sztuczna inteligencja najczęściej wykorzystywana jest w tej
branży do analizy rynku nieruchomości. Pozwala na wykorzystanie danych z różnych źródeł
takich jak m.in. lokalizacja nieruchomości, ceny, trendy czy preferencje klientów. Stworzone
algorytmy SI pozwalają precyzyjnie i bardzo dokładne przeanalizować oraz przewidzieć ceny
na danym rynku nieruchomości. Dzięki temu inwestorzy mogą podejmować trafne decyzje w
zakresie inwestycji oraz efektywniej zarządzać swoimi portfelami nieruchomości. Kolejną
sferą zastosowania SI w branży nieruchomości jest możliwość przygotowania
spersonalizowanych ofert dla klientów. Sztuczna inteligencja na podstawie analizy ich
preferencji oraz historii wyszukiwań, jest w stanie wyłonić oferty, które są najbliższe
oczekiwaniom klientów. Dzięki temu można zaoszczędzić czas i otrzymać oferty
nieruchomości, które są idealnie dopasowane do wymagań klienta.
Zastosowanie sztucznej inteligencji w branży nieruchomości pozwala także na sprawną
obsługę klientów. Wszystko dzięki automatyzacji procesów analiz ich preferencji oraz rynku
nieruchomości. W efekcie pośrednicy biura nieruchomości są w stanie udzielić szybkiej,
konkretnej i rzetelnej odpowiedzi na zadane przez klienta pytania. W tym celu
wykorzystywane są chatboty, które mogą odpowiadać niemal natychmiast na zapytania
klientów, w sposób jasny i zwięzły. To sprawia, że klient otrzymuje błyskawiczną odpowiedź,
a agent nieruchomości nie musi odpowiadać wielokrotnie na te same pytania.
Podczas sprzedaży nieruchomości również wykorzystywana jest sztuczna inteligencja. Dzięki
technologii wizualizacji można zaprezentować interesującą klienta nieruchomość bez
konieczności wizyty na miejscu. To chociażby bardzo realistyczny wirtualny spacer, który
umożliwia klientowi zwiedzanie nieruchomości. Dzięki temu klient może podjąć decyzję o
zakupie nieruchomości bez obejrzenia jej na żywo.
Sztuczna inteligencja to skuteczne narzędzie wspierające sprzedaż nieruchomości. Z jej
możliwości mogą korzystać nie tylko pośrednicy, ale także klienci, dla których SI jest w
stanie przygotować najlepszą, doskonale spersonalizowaną ofertę na podstawie analizy rynku
nieruchomości i preferencji.